XHP FLASHTOOL
Optimoinnin edut
Optimointi muuttaa vaihteiston toimintaa aina hieman sporttisemmaksi, mutta monella tapaa vaihtamislogiikkaa on paranneltu jokapäiväiseen ajoon, eikä D/Comfort asennossa huomaa juuri muuta kun nopeamman ja sulavamman toiminnan kierroslukumittarista. Normaalissa kaupunkiajossa voi myös odottaa polttoaineen kulutuksen pienentyvän hieman, koska vaihteisto vaihtaa nopeammin isommalle vaihteelle käytettävissä olevan vääntömomentin mukaan, eikä luistata vaihtoja niin paljoa. Reagointi kaasun painallukseen myös paranee, jolloin auto tuntuu liikkuvan vaivattomammin. Valittavana on 3 eri tason päivitystä, joiden suurimmat erot tulevat lähinnä Sport ja Manuaali asennoissa. Jo pelkkä Stage 1 päivitys vähentää momentinmuuntimen luistatusta, ja myös käyttäytymistä mm. mäkiolosuhteissa on paranneltu. Erittäin suositeltava toimenpide, mikäli haluaa vaihteiston toimivan parhaalla mahdollisella tavalla. Optimointi on saatavilla jo yli 300 BMW malliin. Saatavuuden omaan autoosi tarkistaa osoitteesta: https://www.xhpflashtool.com/ -> Check Support.
Huom: xHP ei korjaa, mikäli vaihteistossa ilmenee mekaanista vikaa. Vaihteiston valmistaja ZF suosittelee öljyt vaihdettavaksi huuhtelemalla 80-120tkm välein, tai viimeistään 8v sisään. Vaihteiston on hyvä olla normaalissa toimintakunnossa ennen xHP optimointia. Mikäli vaihteistossa ilmenee myöhemmin ongelmia xHP:n jälkeen, niin emme ota vastuuta millään tapaa korjauksiin. xHP on saksalaisen RBT TUNING GMBH:n ohjelmistotuote ja me jälleenmyyjät ainoastaa päivitämme ohjainlaitteen.
xHP ei kuluta vaihteistoa yhtään enempää kun vakiona, jos autolla ajetaan normaalisti. Päinvastoin pienemmän luistatuksen ansiosta kitkalevyt kestävät jopa pidempään. Stage 2 ja etenkin Stage 3 vaihteiston ollessa Sport/Manuaali asennossa rasitusta täyskaasukiihdytyksissä luonnollisesti syntyy enemmän, mutta näiden käyttö on jokaisen henkilökohtainen valinta. Jokainen vaihteistokartta on yksilöllisesti rakennettu automallin ja vaihteiston mukaan, ja miljoonien ajettujen kilometrien kokemuksesta mitään ongelmia ei optimoinnista tule. Vaihteisto on myös aina palautettavissa vakioksi noin kahdessa minuutissa.
Uutena ominaisuutena (11.12.2019) vaihteisto on nyt koodattavissa käyttämään 2. vaihdetta liikkeelle lähdettäessä. Tämä on vakio-ominaisuus, jota vaihteisto käyttää mm. pakkasella lämmittääkseen öljyt nopeammin samalla sutimista estäen. 8HP vaihteistoissa 1. vaihde on välitetty todella lyhyeksi ja etenkin isompitehoisissa malleissa jopa osittain turha. 2. vaihteella lähtö tapahtuu luistattamalla momentinmuunninta öljynpaineella, eikä täten kuluta yhtään kitkalevyjä. Lähdöistä tulee siistimmät, kun vaihteiston ei tarvitse saman tien vaihtaa isommalle. 1. vaihde kytkeytyy tarvittaessa päälle esim. jyrkässä mäessä tai peräkärry kytkettynä.
Mikä on xHP?
Saksalaisen RBT Tuning GMBH:n kehittämä BMW autojen ZF 6HP ja 8HP vaihteistojen ohjelmointitoimenpide, jolla optimoidaan vaihteiston toiminta “Flashaamalla” ohjainlaite (TCU). Projekti alkoi 2017 pienellä harrastajaryhmällä, joka ihmetteli saman vaihteiston erilaista käyttäytymistä eri BMW mallien välillä. Tästä alkoi pitkällinen kehitystyö ja satojen tuhansien kilometrien testaus eri automallien kanssa vaihteistojen toimintaa kartoittaen. Ensimmäisenä optimoinnit tulivat tehokkaimmille 6HP vaihteistolla varustetuille BMW malleille, mutta nykyään optimointi on saatavana myös moneen F-sarjan 8HP vaihteistolla varustettuun autoon ja lisää vaihteisto/mallivariaatioita lisätään jatkuvasti kehitystyön edetessä.
Optimointi on mahdollista suorittaa itse Android puhelimella hankkimalla tarvittavat kaapelit ja asentamalla xHP sovellus Google kaupasta. Itse sovellus ei maksa mitään ja sillä voi esimerkiksi tarkistaa yhteensopivuuden omaan autoon ilmaiseksi. Ohjelmointilisenssit eri vaihteistoille maksavat 168-349€.
Hinnasto
BMW 6-vaihteisille automaateille 239€
BMW 8-vaihteisille automaateille 299€
7DCT-vaihteisille automaateille 370€
6HP optimointitasot
Ominaisuudet vaihtelevat hieman eri vaihteistojen kesken, mutta yleisesti seuraavat parannukset saavutetaan. xHP optimointi myös päivittää vaihteiston perusohjelman aina uusimpaan saatavilla olevaan versioon.
Stage 1
- Optimoidut D vaihtokohdat sporttiseen mutta taloudelliseen ajokokemukseen
- Vaihtaa aikaisemmin ja nopeammin isommalle vaihteelle
- Polttoainesäästö 5-15%
- Parempi toiminta ylä-/alamäkiajossa
- Optimoitu vaihteiston lämpiäminen kylmänä
- 1, 2 ja 3 vaihteiden nopeampi lukitus (ei luistata niin paljoa)
- Manuaaliasennossa laskettu minimikierrosrajaa, millä vaihteisto vaihtaa automaattisesti pienemmälle
- Hieman nostettu vääntörajoja, mikä auttaa mikäli moottori ohjelmoitu
- Vaihdenäyttö D asennossa mittaristossa (mikäli mittaristossa tuki)
Stage 2
- Optimoidut D ja S vaihtokohdat parempaan kiihtyvyyteen osa- ja täyskaasulla
- Terävämmät ja sporttisemmat ylöspäinvaihdot D/S/M
- Parempi toiminta ylä-/alamäkiajossa
- Optimoitu vaihteiston lämpiäminen kylmänä
- 1, 2 ja 3 vaihteiden nopeampi lukitus (ei luistata niin paljoa)
- Manuaaliasennossa laskettu minimikierroksia, kun vaihteisto vaihtaa automaattisesti pienemmälle
- Nopeampi rattivaihdeläppien reagointi (mikäli varusteena)
- Reilummin nostettu vääntörajoja, mikä auttaa mikäli moottori ohjelmoitu
- Vaihdenäyttö D asennossa mittaristossa (mikäli mittaristossa tuki)
Stage 3
- Optimoidut D ja S vaihtokohdat parempaan kiihtyvyyteen osa- ja täyskaasulla
- 25% nopeampi D ja 50% nopeampi S/M asennossa
- Aito manuaalitila M asennossa, ei vaihda automaattisesti isompaa
- Automaattinen kierrosten täsmäys alaspäin vaihtaessa S/M asennossa
- Parempi toiminta ylä-/alamäkiajossa
- Optimoitu vaihteiston lämpiäminen kylmänä
- 1, 2 ja 3 vaihteiden nopeampi lukitus (ei luistata niin paljoa)
- Manuaaliasennossa laskettu minimikierroksia, kun vaihteisto vaihtaa automaattisesti pienemmälle
- Nopeampi rattivaihdeläppien reagointi (mikäli varusteena)
- Reilummin nostettu vääntörajoja, mikä auttaa mikäli moottori ohjelmoitu
- Vaihdenäyttö D asennossa mittaristossa (mikäli mittaristossa tuki)
8HP optimointitasot
8HP vaihteistoihin tuli eri ajotilamoodit (Eco Pro, Comfort, Sport ja Sport+). xHP päivittää aina vaihteiston perusohjelman uusimpaan saatavilla olevaan versioon ja aukaisee samalla kaikki vaihteiston tukemat ajotilamoodit.
Stage 1
Taloudelliseen ja mukavaan ajokokemukseen.
- Optimoidut D ja Eco Pro vaihtokohdat sporttisempaan mutta taloudelliseen ajokokemukseen
- Vaihtaa aikaisemmin, nopeammin ja sulavammin isommalle vaihteelle
- Polttoainesäästö 5-15%
- Vaihdenäyttö D asennossa mittaristossa
- Nopeampi vaihteiden lukitus (ei luistata niin paljoa)
Stage 2
Pääosin samat ominaisuudet kun Stage 1 Comfort ja Eco Pro ajomoodeissa, mutta vielä nopeammat vaihdot mukavuuden kärsimättä.
- Optimoidut D ja S vaihtokohdat parempaan reagointiherkkyyteen ja kiihtyvyyteen osa- ja täyskaasulla
- Noin 25% nopeammat vaihdot keskimäärin
- Herkempi reagointi kaasun painallukseen -> vaihtaa pienemmälle
- Vaihdenäyttö D asennossa mittaristossa
- Nopeampi vaihteiden lukitus (ei luistata niin paljoa)
- Nopeampi rattivaihdeläppien reagointi (mikäli varusteena)
- Vaihtorajat nostettu kierroslukualueen punarajalle S/M/Sport/Sport+ ajomoodeissa
Stage 3
Sporttisin vaihtoehto, jonka suurimmat erot tulevat vaihteiston S ja M asennoissa (kun Sport+), joilla vaihteiston toiminta on viritetty niin huippuunsa kun se mekaanisesti kykenee. Eco Pro ja Comfort ominaisuudet samat kuin Stage 1 ja 2.
- Optimoidut D ja S vaihtokohdat parempaan kiihtyvyyteen osa- ja täyskaasulla
- 25% nopeampi D ja 50% nopeampi S/M asennossa
- Aito manuaalitila M asennossa, ei vaihda automaattisesti isompaa (valittavissa ohjelmoitaessa)
- Automaattinen kierrosten täsmäys alaspäin vaihtaessa S/M asennossa
- Salamannopea rattivaihteiston reagointi (mikäli varusteena)
- Vääntörajoitukset poistettu ja linjapaine nostettu parempaan tehopitoon ohjelmoiduissa autoissa
- Launch Control aktivoitu (max. 50 paikaltaan kiihdytystä suuren rasituksen vuoksi)
7DCT-optimointitasot
is Stage 1
- Vääntömomentin rajoittimet poistettu
- Linjapaine max. 19 Bar
is Stage 2
- Vääntömomentin rajoittimet poistettu
- Linjapaine max. 19 Bar
- Poistettu automaattinen ylösvaihto käsikäytössä
- Poistettu Kickdown käsikäytössä
- Tarkistetut vaihteistokartat, joissa on erittäin mukavat vaihteet D-asennossa, urheilullisempi mutta silti arkikäyttöön soveltuva vaihteisto D+Sport-asennossa.
- Launch Control RPM asetettu 4000:een (säädettävissä sovelluksen kautta).
- Optimoitu Kickdown-lähtö oikeaa kiihtyvyyttä varten.
- Korotetut downshift-rajat manuaalivaihteistossa
- Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: Mukavat ylösvaihtoäänet myös D-asennossa
is Stage 3
- Vääntömomentin rajoittimet poistettu
- Linjapaine max. 19 Bar
- Poistettu automaattinen ylösvaihto manuaalissa
- Poistettu Kickdown manuaalissa
- Supernopea vaihteenvaihto M3 GTS -tasolla (90 ms, Sport ja DSC OFF).
- Tarkistetut vaihteistokartat, joissa on erittäin mukavat vaihtopisteet D-asennossa, urheilullisempi mutta silti päivittäiseen ajoon sopiva vaihtaminen D+Sport-asennossa.
- Launch Control RPM asetettu 4000:een (säädettävissä sovelluksen kautta).
- Optimoitu Kickdown-käynnistys oikeaa kiihtyvyyttä varten.
- Korotetut downshift-rajat manuaalivaihteistossa
- Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: Mukavat ylösvaihtoäänet myös D-asennossa
F8x
Stage 1
- Korotettu max. Linjapaine 19 Ba
- Korotettu suurin sallittu vääntömomentti molemmille kytkimille.
Stage 2
- Vaiheen 1 ominaisuudet
- Aggressiivisempi kytkentä automoodeissa (DriveLogic 1-3).
- GTS- ja CS-kalibrointiin perustuvat optimoidut Launch Control -parametrit.
- Suurempi maksimipuristusvoima käynnistyksen aikana
- Hieman nopeammat kallistukset manuaalivaihteistossa
Stage 3
- Vaiheen 2 ominaisuudet
- Urheilullisemmat vaihteenvaihtoasetukset D-DL1:ssä.
- D-DL3:n kilpavaihde
- Vaihteiden rakenteet optimoitu M4 GT4 Race-Car -kilpa-auton perusteella.